3- “Leyleğin arkasından bakan Çopur kahveci:
‘Yap numaranı, al paranı’ diye söylendi. Hep böyle yapar bu
namusuz… Uçamayacağını
bilmediğinden mi? Burada kalabalık gördü ya, sırf
kendine acındırmak için. (…)
Gezimize konuk olarak katılan
öbür bölümün profesörü;
‘Kafese kapatılan bülbül,
uçamayan yaralı kartal… Bütün bunlar az şiire mi konuk olmuştur’ dedi.
‘Söylesene asistan efendi. Senin az buçuk edebiyatçılığın da vardır.’
‘Öyledir efendim”
dedim. ‘Hakkınız var.’
‘Baudelaire’nin böyle
bir şiiri olacak yanılmıyorsam’ diye öbür doçent atıldı. ‘Ne idi bakayım onun
adı?’
Dame de Sion’dan
çıkma bir öğrenci:
Albatros’ dedi. ‘Çok
güzel şiirdir.’”
Öyküden
alınmış yukarıdaki diyaloglardan hareketle, farklı kesimden gelen kişilerin
belirli durumları yorumlayışlarındaki farklılığın nedenleri neler olabilir?
Yazınız.
İnsanlar aynı
olaylara farklı bakış açıları getirebilirler. Bu farklılık insanların yaşam
statülerine, eğitim seviyelerine, hayatı algılama şekillerine ve görmek
istedikleri yönlere göre değişkenlik gösterebilir. Örneğin, İznikli Leylek
metninde kanadı kırık, uçamayan bir leylek üzerinde farklı insanlardan farklı
bakış açıları gelmiştir. Çopur Kahveci “Yap numaranı, al paranı” cümlesiyle
leyleğin tüm bu uçuş çabalarını, diğer insanların ilgisini çekerek bir çıkar
doğrultusunda gerçekleştirdiğini ifade etmiştir. Aynı leyleği gören bir
profesör, ‘Kafese kapatılan bülbül, uçamayan yaralı kartal… Bütün bunlar az
şiire mi konuk olmuştur’ diyerek leyleğin çabalarına edebi bir bakış açısı
geliştirmiştir. Dolayısıyla insanların aynı konu üzerinde oluşturdukları
bakış açıları, onların yaşam tarzına, olayları algılama şekline ve aldığı
eğitim seviyesine göre değişiklik gösterir.
|