1-Öyküde, altı çizili olan sözcüklerin
(ameliye, kinaye, huşu, nirengi, nirengi noktası, teveccüh, ihtiyatlı, kadit,
kolonyal, alil, övür olmak, caka, biteviye, zillet, serazat, hışır) anlamlarını
sözlükten araştırıp sözcüklerin metindeki anlamlarını ve kökenlerini yazınız.
AMELİYE: Yapilan iş, işlem.
KİNAYE: Düşünüleni, dolayli olarak anlatan söz.
HUŞU: Alçak gönüllülük.
NİRENGİ: Belli
sayıda noktanın konumunu kesin olarak tespit edebilmek için, bu noktaları
tepe olarak kabul ederek bir alanı üçgenlere bölme işi.
NİRENGİ NOKTASI:
Nirengi işleminde ayrılan üçgenlerin tepe noktası.
TEVECCÜH: Bir
yana doğru yönelme, yüzünü çevirme.
İHTİYATLI:
Herhangi bir konuda ileriyi düşünerek ölçülü davranan, önlem alan, sakıngan,
ihtiyatkâr.
KADİT: 1.
Güneşte veya hafif alevde kurutulmuş et. 2. İskelet.
KOLONYAL: Sömürgeyle
ilgili.
ALİL:
Hastalıklı, sakat.
ÖVÜR OLMAK:
Alışılmış olmak.
CAKA: Gösteriş, çalim, kabadayilik, fiyaka.
BİTEVİYE: Ayni biçimde, sürekli olarak.
ZİLLET: Hor görülme, alçalma.
SERAZAT: 1.
Serbest, özgür. 2. Tasasız.
HIŞIR:
Taşkınlık gösteren, yaramaz (kimse).
|
2- Öyküde, “Tıpkı Hephaistos
gibi desenize,” diye söylendi. “Ama pardon, onu anası Hera değil de, babası
Zeus atmıştı yeryüzüne.” cümlesinde geçen Hephaistos’u Mitoloji
Sözlüğü’nden araştırıp öykünün içeriğiyle bağlantısını yazınız.
Hephaistos, Yunan mitolojisinde Zeus ile
Hera'nın oğlu, Afrodit ve Kharis'in eşidir.. Tanrılar ve kahramanlar için
demircilik zanaatıyla uğraşarak silahlar ve zırhlar üreten ateşler tanrısı
olarak bilinir. Hephaistos,
tanrıların en çirkinidir. İki ayağı da topaldır. Homeros'un İlyada'sında
bunun sebebi iki şekilde açıklanır. Birinciye göre babası Zeus, Hera ile
kavga ederken Hephaistos annesinin tarafını tutmuş, buna kızan Zeus oğlunu
Lemnos (Limni) adasına fırlatmış ve Hephaistos bu yüzden sakat kalmıştır.
İkinci efsaneye göre Hephaistos sakat doğmuş, bu durumdan utanan annesi onu
Olympos'tan aşağı fırlatmış ve Hephaistos'u nereidler ve Thetis büyütmüştür.
Hephaistos'la Hera hiçbir zaman birbirlerini sevmemişlerdir. Yunan
mitolojisinde ise Hera, Hephaistos'u kendi başına oluşturmuş ve doğurmuştur.
Fakat bebeğin ayaklarını topal, kendisinin çirkin olduğunu görünce ve bütün
Tanrılar onunla alay edince, Hephaistos'u Olimpos Dağı'ndan atmıştır.
İznikli Lleylek metnine konu olan leylek
de Hephaistos ile bağdaştırılmıştır. Leylek, üçüncü yavru olması nedeniyle,
annesi tarafından yuvadan aşağıya atılmış ve kanadını kırmıştır.
Hephaistos’un babası ise onu Limni adasına fırlatmış ve Hephaistos sakat
kalmıştır. Dolayısıyla, metinde kanadı kırık leylekle, sakat Hephaistos’un
kaderleri arasında bağlantı kurulmuştur.
|