2- Öyküde, “Tıpkı Hephaistos
gibi desenize,” diye söylendi. “Ama pardon, onu anası Hera değil de, babası
Zeus atmıştı yeryüzüne.” cümlesinde geçen Hephaistos’u Mitoloji
Sözlüğü’nden araştırıp öykünün içeriğiyle bağlantısını yazınız.
Hephaistos ateş tanrısı idi. Zeus ile Hera’nın oğlu olan bu tanrı topal olarak doğdu,
üstelik çok da çirkindi. Hera onu doğurduğunda çirkinliğinden utandı, ve diğer
tanrıların kendisiyle alay etmesinden korkarak onu Olympos’tan aşağı
fırlattı. Bu kanadı kırık olan leyleğin annesi tarafından yuvadan atılması
ile benzerlik göstermektedir. Öyküdeki karakter bu ikisi arasında benzerlik
kurduğu için anlatmıştır.
|
3- “Leyleğin arkasından bakan Çopur kahveci:
‘Yap numaranı, al paranı’ diye söylendi. Hep böyle yapar bu
namusuz… Uçamayacağını bilmediğinden mi? Burada kalabalık gördü ya, sırf
kendine acındırmak için. (…)
Gezimize konuk olarak katılan
öbür bölümün profesörü;
‘Kafese kapatılan bülbül,
uçamayan yaralı kartal… Bütün bunlar az şiire mi konuk olmuştur’ dedi.
‘Söylesene asistan efendi. Senin az buçuk edebiyatçılığın da vardır.’
‘Öyledir efendim”
dedim. ‘Hakkınız var.’
‘Baudelaire’nin böyle
bir şiiri olacak yanılmıyorsam’ diye öbür doçent atıldı. ‘Ne idi bakayım onun
adı?’
Dame de Sion’dan
çıkma bir öğrenci:
‘Albatros’ dedi. ‘Çok
güzel şiirdir.’”
Öyküden
alınmış yukarıdaki diyaloglardan hareketle, farklı kesimden gelen kişilerin
belirli durumları yorumlayışlarındaki farklılığın nedenleri neler olabilir?
Yazınız.
Öyküde leyleğin
durumu birçok farklı karakter tarafından yorumlanmaktadır. Bir esnaf,
profesör, doçent, arkeoloji asistanı olayı birbirinden oldukça farklı
yorumlamışlardır. Çopur kahveci her gün, günlük yaşamında rastladığı
insanların özelliklerini düşünerek leyleği o insanlara benzetmiş, numaracı,
kendi çıkarı için insanların duygularını kullanan biri olarak nitelemiştir.
Bu götüşü onun içinde bulunduğu çevre ve o çevredeki insanlardan kaynaklanmaktadır.
Leyleğin bu hali ise, profesöre ve
asistana kültürel birikim ve zenginlikleri doğrultusunda daha farklı şeyleri
çağrıştırmıştır. Onlara göre bu leylek tam bir şiir konusudur ve bunun örneği
birçok şiir vardır. Bu karakterlerin yaşayışları, hayat felsefeleri ve
görüşleri doğrultusunda olaylara yorumları ve bakış açıları değişiktir.
|